Nový stroj PistenBully 600

 

 

Nový stroj na scéně
Šestého února letošního roku představila firma Kässbohrer novou generaci strojů řady PistenBully 600. Nový stroj získal označení PistenBully 600 / 600 Polar a nahrazuje  stroje  PistenBully 600 SCR / 600 Polar SCR.

Jakých změn si můžeme všimnout na první pohled
Základní charakteristický obrys stroje zůstal nezměněn. Designéři  Kässbohreru se zaměřili na změny ve stylotvorných částech a v detailech stroje. Kabina řidiče se vizuálně proměnila díky nové a netradiční kombinaci červené a černé barvy.  Čelní maska byla navržena tak, aby se na ni nedržela námraza. Nový design dveří zahrnuje plastové obložení v černé barvě ve spodní části. Černý plastový kryt kryje střešní LED světlomety, také trubkové zábradlí je nově v černé barvě. Inovované provedení má také kapotáž nosného rámu za kabinou s integrovaným stranovým LED světlometem.

 

 

    

 

 

Úplně nový kokpit kabiny
Při vstupu do kabiny každého znalce na první pohled zaujme nové řešení ovládacích prvků. Výchozím bodem je komfortní, ergonomické, vzduchem odpružené sedadlo. Jeho součástí je tvarovaná opěrka pravé ruky s integrovaným joystikem. Ten je zásadně inovován. Nyní je možné s jeho pomocí najednou ovládat čtyři funkce radlice najednou. Navíc je ovládání těchto funkcí velmi intuitivní.
V zorném poli řidiče je 10 palcový iTerminál s jednoduchým mechanismem listování v menu a jednotlivých funkcích. Na dotykové obrazovce se řidiči zobrazuje aktuální výbava vozidla a široká škála provozních parametrů. Obrazovka je přehlednější díky menšímu množství symbolů. Vizualizace je zjednodušena a sjednocena tak, aby ji v budoucnosti mohly využívat všechny budoucí modely strojů značky PistenBully. Ovládání funkcí se provádí především přes symboly. Stejným způsobem pracují i diagnostické nástroje. Prostřednictvím symbolů jsou hlášeny veškeré poruchy anebo potřeby stroje.
Konstruktéři a designéři svou pozornost zaměřili také na zvýšení řidičova komfortu. Cílem změn bylo oddálení nástupu únavy řidičů a tím zvýšení bezpečnosti i pracovního výkonu. V kabině je nové polstrování. Je příjemné na dotek a je dobře čistitelné. Ventilace jen nově optimalizovaná, zvýšila se zvuková a tepelná izolace. Na podlahu byly uloženy vyměnitelné rohože se zabudovaným odvodem vody. 
PistenBully 600 / 600 Polar má zcela nový koncept vytápění. Ten je nyní postaven na speciálním tepelném senzoru. Automatika ohřívání a chlazení má plynulou regulaci a dá se tak plně srovnat s komfortem, který poskytují osobní vozy. Automatická je také funkce vyhřívání skel.  Na přání  je možné stroj dovybavit automatickou klimatizací.

 

 

 

 

  

 

     

  

 

 

Zcela nový hlavní rám stroje
Při vývoji nového rámu byla provedena hmotnostní optimalizace, čímž došlo ke snížení hmotnosti. Zkrácené nápravy nezasahují do střední části, čímž je zajištěn lepší servisní přístup k hnacím komponentům ze spodu. Díky tlumícímu účinku sdružených kluzných ložisek je dosaženo vyššího jízdního komfortu, houpavý efekt při brždění je zanedbatelný. Podvozek je dimenzován na celkovou přípustnou hmotnost 14 500 kg. Čtyři zkrutné torzní tyče v napínací nápravě umožňují  zatížení až do 4 000 kg, což je o 50 % více než u předchůdce této generace, stroje PistenBully 600 SCR. U oběžných náprav se čtyřmi zkrutnými torzními tyčemi je možné zvýšit zatížení až o 35 % a dosáhnout tak hodnoty 1 750 kg. V nábojích kol jsou dvě nová multidimenzní  kuželíková ložiska. Při změně konstrukce stroje došlo také k zesílení kyvných klik. Nyní je proto možné přes ozubení rychle přestavovat nastavení podvozku dle okamžitých potřeb.

 

 

 

    

 

     

 

 

Hnací agregát – vznětový šestiválcový motor Cummins X12
S tímto motorem plní PistenBully 600 / 600 Polar jako první sněžná rolba na světě emisní standard EU 5.  Při provozní hmotnosti rolby PistenBully 600 W Polar 13 187 kg je dosaženo (s výkonem motoru 382 kW/520 PS)  nejlepšího měrného výkonu 34,52 kg/kW. Kroutící moment 2 375 Nm při 1 200 ot/min. je o 176 Nm vyšší než u předchůdce - PistenBully 600 Polar SCR. Z hlediska provozních nákladů to má pozitivní dopad na spotřebu paliva. Ta je oproti předchozím typům motorů výrazně nižší. Snížení spotřeby paliva v kombinaci s instalací větší palivové nádrže (300 litrů) umožnilo zvýšení akčního rádiusu rolby. 
S touto hnací jednotkou garantuje PistenBully 600 Polar těžko překonatelný výkon při hrnutí sněhu a výbornou stoupavost. Dva akumulátory 12 V/152 Ah zajišťují výkon při studeném startu 1 130 A.

 

 

 

        

 

 

Hydraulika
Čerpadla a hydromotory jsou stejné jako u verze 600 SCR. Pojezdová čerpadla jsou na rozdělovací převodovce vůči sobě nakloněny o 5°, což zajišťuje lepší přístup k čerpadlům. Novinkou je elektro-hydraulická brzda. Zvýšila se i ochrana komponentů při jízdě za studena. Pokud nedojde k ohřevu hydraulického oleje na provozní teplotu, jsou elektronikou omezeny otáčky motoru na max. 1600 ot/min.  O 20% proti předchůdci je navýšen výkon pracovní hydrauliky na 80 l/min. při 200 barech. Všechny hydraulické funkce jsou na sobě nezávislé a proporcionálně ovládané.

 

 

 

KombiPlus pásy
KombiPlus pásy podporují stoupavost a tlačný výkon rolby. Vývoj nové konstrukce kombiplus pásů byl zaměřen na to, aby bylo dosaženo optimalizovaného uspořádání pásnic pro rovnoměrné rozložení síly. Všech sedm pásnic o tloušťce 15 mm se skládá ze tří silných tkaninových vrstev. Spojky pásů jsou konstruovány jako vysoce pevnostní. Identický pravý i levý pás redukuje množství potřebných náhradních dílů, čímž se snižují náklady na provoz.

 

 

 

Přídavná zařízení
Nový nosník radlice s redukovaným počtem hadic umožňuje rychlejší upínání radlice a lepší propadávání sněhu a ledu.

Nový nosník frézy se zesílenou upínací hlavou umožňuje maximální rozsahy pohybu. Zároveň má integrovaný automatický tlumič kmitů.
Nosník frézy ulehčuje práci obsluze za pomoci těchto integrovaných asistenčních služeb: 
Auto Tracer – umožnuje inteligentní řízení frézy, zajišťuje kopírování při jízdě po vrstevnici. 
Snowtronic – udržuje nastavené kontury upravované plochy.
Všechny pohyby nosníku lze proporcionálně ovládat přes joystik. Pohyb lze zastavit v každé poloze, což mimo jiné zjednodušuje připojení a odpojení AlpinFlex frézy.

 

 

    

 

Radlice a AlpinFlex fréza
Radlice je v základní nabídce zesílená pro převoz sněžných děl. Je osazena robustnější horní mřížkou a zesíleným uložením pístnic bočních dílů radlice. 

Jedna z provedených změn AlpinFlex frézy je viditelná hned na první pohled. Finišery nejsou provedeny ve žluté ale v černé barvě. Významnou novinkou, kterou nepochybně ocení všichni řidiči těchto strojů, je vylepšení osvětlení. V zadní části frézy totiž přibyly LED světlomety, které silně a jasně osvětlují upravenou plochu. Na přání je možné frézu doplnit bočními sklopnými finišery,  popřípadě zpětnou kamerou.

 

    

 

Navijáková nástavba
Inovovaná navijáková nástavba disponuje tažnou silou až 4,6 t a možnou délkou lana 1400 m. Došlo k odlehčení rámu navijáku o 80 kg. Funkce automatické regulace tažné síly navíjení lana ulehčuje práci řidičovi a zabraňuje zbytečně vysoké tažné síle, což má příznivý vliv na životnost lana. Navijákem je možné bez omezení otáčet o 360°, aniž by docházelo ke zkrucování lana. Funkce aktivního navijáku ulehčuje řízení stroje při zatáčení. Řidič při práci s navijákem má na iTerminálu  vizualizované aktivní funkce navijáku.